Gå til innhold

keepnet

• Please log in to reply
10 replies to this topic

#1 marken

marken

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 55 Innlegg:
  • fulltnavn:
    Tor ivar Dahl

Skrevet 05 august 2009 - 04:24

Hei. Ønsker å kjøpe keepnet. Noen anbefalinger? Eventuelt pris?
Hva synes dere om bruken av det?

Mvh Marken.

#2 gullfiskern

gullfiskern

Kystmeiter

• Members
  • 369 Innlegg:
  • Locationråholt
  • fulltnavn:
    Sondre Øistad

Skrevet 05 august 2009 - 08:55

Anbefalinger og pris klarer jeg ikke å komme med så mange tipps, selv har jeg ett fra Daiwa som jeg kjøpte i England for en grei penge. Keepnet varer en god stund hvis du kjøper ett med bra kvalitet, og det å kjøpe et nett til litt mere enn billig pris fra en kjent aktør gir somregel ett kvalitetsprodukt. Ett bra nett med finmasket og sterkt matriale varer lenger ettersom de fine maskene ikke setter seg fast og revner i snaggs, samt at vekta gjevner seg mere ut hvis du skal løfte en tung fangst. Ett nett med de to tre siste "delene" ekstra forsterket for løft og med håndtak er også handy.

Keepnet anser jeg som nærmest som ett must ved fiske etter flere arter, spesielt stimfisk som mort, vederbuk og brasme. Spesielt under mortefiske som kan være meget sensitivt for forstyrrelser. Og en mort som svømmer tilbake til stimen etter en tur på land er vell kanskje noe av det værste du kan få..

Men husk ett keepnet er vell en av de verste smittekildene du får tak i innen fiske, så vær obs på å vaske det ofte. Det å vaske det i en stor balje med litt sterke saker og spyle det "rent" i dusjen for så å putte det i den eventuelle keepnetsekken og videre oppi fryseren i ett par døgn tar knekken på det meste..

#3 E.J

E.J

Karpefisker

• Members
  • 693 Innlegg:
  • fulltnavn:
    Eirik Jørgensen

Skrevet 06 august 2009 - 11:45

Hvis planen ikke er å sitte å røske opp en haug med brasmer så tenk heller ppå en stor karpesekk alà Chub Monster carp sack eller tilsvarende. Hør med Avkroken hvilke han evt. har inne!
(Sekken tar ihvertfall 15-20 stk. 1-2kgs fisk uten problem og tar ikke mere plass enn att den går i fiskeveska/svipptursekken)
Enklere å transportere,mere skånsom mot fisken (mindre stress) lettere og tørke/holde ren og mye enklere å bruke på trange fiskeplasser.

Går sikkert greit å fryse ned ett keepnet/karpesekk,men ville nok heller desifisert dette med Virkon: http://www.avkrokenf....com/catalog/pr ... 861e94e930
Dette middelet er jo beregnet til dette og blir brukt mye til desifisering av fiskeutstyr i lakseførende elver.
Bare å fylle en bøtte/balje med pulver og vann etter oppskriften og legge utstyret oppi.
Enklere og sikrere kan det ikke gjøres!
I dont know if i will catcht anything today,but i will surtenly enjoy trying !

#4 gullfiskern

gullfiskern

Kystmeiter

• Members
  • 369 Innlegg:
  • Locationråholt
  • fulltnavn:
    Sondre Øistad

Skrevet 06 august 2009 - 12:23

E.J skrev:

Hvis planen ikke er å sitte å røske opp en haug med brasmer så tenk heller ppå en stor karpesekk alà Chub Monster carp sack eller tilsvarende. Hør med Avkroken hvilke han evt. har inne!
(Sekken tar ihvertfall 15-20 stk. 1-2kgs fisk uten problem og tar ikke mere plass enn att den går i fiskeveska/svipptursekken)
Enklere å transportere,mere skånsom mot fisken (mindre stress) lettere og tørke/holde ren og mye enklere å bruke på trange fiskeplasser.!

Er det mere stressende for fisken å være i keepnet enn en karpesekk.?
Bare lurer...!

#5 E.J

E.J

Karpefisker

• Members
  • 693 Innlegg:
  • fulltnavn:
    Eirik Jørgensen

Skrevet 06 august 2009 - 01:46

gullfiskern skrev:

E.J skrev:

Enklere å transportere,mere skånsom mot fisken (mindre stress) lettere og tørke/holde ren og mye enklere å bruke på trange fiskeplasser.!

Er det mere stressende for fisken å være i keepnet enn en karpesekk.?
Bare lurer...!
Jepp.
Karpesekkene slipper inn mye mindre lys. Fisk roer seg/skader seg mindre i sekk enn nett rent generelt.

Ta 3 brasmer og putt de i ettt keepnett og 3 stk i en karpesekk og se på de etter noen timer.
Ofte så synes resultatet meget godt!
I dont know if i will catcht anything today,but i will surtenly enjoy trying !

#6 gullfiskern

gullfiskern

Kystmeiter

• Members
  • 369 Innlegg:
  • Locationråholt
  • fulltnavn:
    Sondre Øistad

Skrevet 06 august 2009 - 02:20

Kommer vell kanskje litt ann på hvilken mesh du har på keepnettet ditt da. Meshen på keepnettet mitt er minst like tett som på en hvilken som helst karpesekk, og jeg skulle dermed tro at lysforholdene ble like svake inni det..!
En gang jeg var i ei elv og skulle søke opp noen morteplasser hadde jeg med karpesekken istedenfor keepnettet ettersom jeg valgte å pakke lett. Kom over en grei plass hvor jeg dro mort i ett par timer. Etter endt fiske hvor jeg skulle slippe fangsten ut igjenn la jeg merke til att noen av mortene hadde blitt ganske så bleike, sansynligvis de første som hadde blitt netta. Vannet var i fin temp og oksygen nivåene var nok ganske bra, dermed kom jeg frem til at kanskje morten trenger litt bevegelsesfrihet for å oppretholde oksygennivåene og har sverget til keepnet siden. Karpesekken legger seg jo som ett slør rundt fisken som gir dårligere mobilitet, noe jeg tror mindre fisk trenger. Har ikke opplevd slike bleikinger siden ved bruk av keepnet. Keepnet er jo greiere hvis du først skal dra litt fisk også ettersom du ikke trenger å åpne glidliåser og styr og stell, mye enklere å putte en fisk oppi ett keepnet med fisk i fremfor en karpesekk med fisk i..!

#7 marken

marken

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 55 Innlegg:
  • fulltnavn:
    Tor ivar Dahl

Skrevet 10 august 2009 - 09:32

Takk for innspill. Men det er fortsatt uklart hva jeg skal velge. Hva er lettest å få tak i?
Eventuelt pris forskjell?

#8 permagnar

permagnar

Koketorsk

• Members
  • 102 Innlegg:
  • LocationØstfold

Skrevet 11 august 2009 - 08:57

marken skrev:

Takk for innspill. Men det er fortsatt uklart hva jeg skal velge. Hva er lettest å få tak i?
Eventuelt pris forskjell?

Jeg har et keepnet du kan få kjøpe, det er brukt én gang. Tror det er fra Leeda eller Milo og er 4m eller noe. Kan se om jeg finner det i løpet av dagen, så kan du få mer info hvis du er interessert.

#9 marken

marken

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 55 Innlegg:
  • fulltnavn:
    Tor ivar Dahl

Skrevet 12 august 2009 - 07:19

Bare kom med info jeg er interessert :)

#10 permagnar

permagnar

Koketorsk

• Members
  • 102 Innlegg:
  • LocationØstfold

Skrevet 12 august 2009 - 02:40

marken skrev:

Bare kom med info jeg er interessert :D

Nettet er et "Milo Pro system" keepnet med Ø45cm. Tror det er 3 meter, ikke fire som jeg først skrev - Uansett er det god plass :lol:
Nettet er som nytt, ingen rifter eller dårlig lukt :) Tror nok også jeg har bankstick til det også. Rund åpning (ikke firkantet som noen av de andre milonettene). Nypris tror jeg var 495. Hva med 250 + evt frakt?

Jeg bor i Moss, det kan hentes her. Alternativt kan vi sikkert også få til noe frakt på et vis. PM meg om du er interessert.

/Per Magnar

#11 marken

marken

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 55 Innlegg:
  • fulltnavn:
    Tor ivar Dahl

Skrevet 13 august 2009 - 01:05

Da er den solgt :)
Sender deg Pm